Mitridate, Kgl. teater, Köpenhamn 2022
"Einarsdóttir behärskade på ett eminent sätt de svängda legatolinjerna och den animerade bravuratekniken. Med den mest gripande sången sjöng hon i tredje aktens scen med giftbägaren hon fått order om att tömma"
(Einarsdóttir beherskede fornemt de svungne legato linjer og den animerede bravura teknik. Med mest gribende sang hun i tredjeaktens scene med giftbægeret)
- Valdemar Lønsted, Information, 12:e april 2022
"Elísabet och Morten Grove Frandsen, som sjunger Mitridates utvalda Aspasia och hans rebelliska son Farnace, är två av föreställningens starkaste sångare (...) Röster som Emöke Baráth av Elísabet Einarsóttirs sopraner var underbara i operans duett"
(Elísabet og Morten Grove Frandsen, der synger Mitridates udkårne Aspasia og hans oprørske søn Farnace, er to af forestillingens stærkeste sangere (...) Stemmer som Emöke Baráth of Elísabet Einarsóttirs sopraner var vidunderlige i operaens duet)
- Thomas Michelsen, Politiken, 12:e april 2022
Oändligt vackert och fängslande startar Einarsdottir operan och stänger in oss i Mitridates absurda och eskapistiska värld (..) Den stora majoriteten av musiken i Mitridate är arior (solostycken), med undantag för en enda duett som sjungs förtrollande vackert och hjärtskärande av Einarsdottir och Barath i slutet av 2:a akten.
(Uendelig smukt og fængslende starter hun operaen og lukker os ind i Mitridates absurde og eskapistiske verden (..) Langt størstedelen af musikken i Mitridate er arier (solostykker), med undtagelse af en enkelt duet, der synges helt fortryllende smukt og hjerteskærende af Einarsdottir og Barath i slutningen af 2. akt.)
- Simone Zwicky, Den 4. væg, 12:e april 2022
En midsommarnattsdröm, Malmö Opera 2021
"Makalöst träffsäker koloratursopran"
- Sofia Nyblom, Dagens nyheter, 8:e oktober 2021
"Älvdrottningen Elisabet Einarsdottir har en glänsande rak sopran. Titanias koloraturlekande partier lägger sig med lätthet ovanpå orkestern"
- Åsa Mälhammar, Tidskriften Opera, 21:e november 2021
"Lyckosamt att Tytanias stora roll gjordes så auktorativt och varmt av Elisabet Einarsdottir, med avsevärd erfarenhet av att hantera Malmöscenen"
- Mattias Gejrot, Ystad Allehanda, 3:e oktober 2021
Cosi fan tutti, Skåneturné hösten 2020
"Elisabet Einarsdóttirs silverklara koloratur som trivs uppe i höjden tillhör kvällens höjdpunkter"
- Martina Jarminder, Skånska dagbladet, 13:e september 2020
"Elisabet klubbar nästan samtliga i sin raseriaria"
- Sune Johannesson, Kristianstadsbladet, 7:e oktober 2020
Vår bästa tid, Skåneturné hösten 2019
"Utsökta kraftfulla röster och redan distinkta och frimodiga scenkaraktärer hade de tre sopranerna Elisabet Einarsdottir, Saara Rauvala och Kristine Nowlain"
- Mattias Gejrot, Ystads Allehanda, 4:e oktober 2019
OVIS-rösten (tävling 2018)
”Elisabet uppvisar stor musikalitet och scenisk närvaro. Har en mycket klangskön röst med utsökta koloraturer och en imponerande teknik”
- motivering från juryn, november 2018
Errata/Elektra, Reykjavik, januari 2016:
”[Elisabet Einarsdottir] sjunger flitigt ny musik och verkar ha ett fantastiskt gehör, vilket är nödvändigt i atonal musik.(…) Elisabet är en fantastisk sångerska, med stor scennärvaro och skådespelartalang som visade sig här, särskilt i det sista stycket - och kommer säkerligen att ta henne långt. (…) Elisabet visade att hon är en potentiell operastjärna.”
(Hún er iðin við að syngja nýja tónlist enda virðist hún hafa frábært eyra, sem er bráðnauðsynlegt þegar sungin er atónal tónlist. (...) Elísabet er frábær sópransöngkona, með mikla sviðsnærveru og leikhæfileika sem nutu sín vel, og sértaklega í síðasta stykkinu – og eiga örugglega eftir að fleyta henni langt. (...) Elísabet sýndi í þessu verki að hér er á ferð efni í óperustjörnu.)
-Ingibjörg Eyþórsdóttir, Þræðir - tímarit um tónlist (tidskrift om musik) nr. 1, 2016
”[Elisabets] sång var synnerligen skicklig och energifylld.”
(Söngurinn var ákaflega vandaður og tilþrifamikill)
-Jónas Sen, Fréttablaðið, 30:e januari 2016
Konsert med Norrköpings symfoniorkester, De Geer-hallen, augusti 2016:
”Bland dessa tre förträffliga, unga solister lyste Einarsdóttir extra starkt med sina enastående koloraturer i Mozarts Mitridate – denna andtrutna vansinnesklättring över tonerna i underbart pregnant operastil.”
-Catrin Villaume Fägerstrand, Norrköpings Tidningar, 28 augusti 2016
Vadstena Akademien ”Kär och galen”, Vadstena Slott, sommaren 2016
"I Comala var det sopranerna, Hanna Fritzson, som Comala, och Elisabet Einarsdottir, som sjöng Desagrenas parti, som imponerade mest.”
- Mogens H. Andersson, operalogg.se
”Sånginsatserna är över lag mycket bra – förutom de två huvudrollsinnehavarna är Elisabet Einarsdóttir och Sigrid Vetleseter Bøe fullkomligt magnifika – liksom den fina kammarorkestern.”
- Dagens Nyheter, Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, 24 juli 2016
Figaros bröllop, Kurtheater Bad Ems, Tyskland, September 2014
”En verklig lyckoträff: den isländska sopranen Elisabet Einarsdottir som Susanna med underbart ren och och klar timbre.”
(Ein weiterer Glücksgriff: die isländische Soprantistin Elisabet Einarsdottir als Susanna mit wunderbar reinem, hellem Timbre.)
- Karl Haxel, Rhein-Zeitung, 9 september 2014