Elisabet har nu senast under säsongen 2021/22 debuterat i rollen som Tytania i Brittens En Midsommarnattsdröm på Malmö Opera och även i Aspasias roll i operan Mitridate Re di Ponto på det Kongl. Teater i Köpenhamn och på Malmö Opera med strålande recensioner.


En Midsommarnattsdröm: ”Makalöst träffsäker koloratursopran- Sofia Nyblom, Dagens nyheter, 8:e oktober 2021


Mitridate: ”"Einarsdóttir behärskade på ett eminent sätt de svängda legatolinjerna och den animerade bravuratekniken" - Valdemar Lønsted, Information, 12:e april 2022


Under säsongen 2022/23 kommer Elisabet att åka ut på en konsertturné i Skåne med Malmö Operas Säsongspresentation och därefter kommer hon att debutera en roll i den nyskrivna operan "The Tale of the Great Computing Machine" i Stockholm. Operan sätts upp i ett samarbete mellan KTH och Stiftelsen Vadstena-Akademien under ledning av kompositören Carl Unander-Scharin och koreografen Åsa Unander-Scharin.


Operasångerskan och koloratursopranen Elisabet Einarsdottir är uppvuxen i Göteborg och har utbildat sig i klassisk sång på Musikhögskolan i Reykjavik, sedermera på Verdikonservatoriet i Italien och på Malmö Opera Academy. Elisabet tog examen från Verdikonservatoriet med högsta möjliga betyg (110/110 Cum laude) och därefter vann hon första pris och publikens pris vid en tävling ”Coop Music Awards” i Milano. Under sin utbildning på Malmö Opera mottog hon Aurora Lillieros-stipendiet samt Malmö Opera Vänners stipendium. Efter studierna har hon bl.a vunnit första pris tävlingen OVIS-rösten och andra priset i Hjördis Schymberg Award.

Roller hon sjungit sedan 2014 är Norina i Don Pasquale, Susanna i Figaros bröllop, Zerlina i Don Giovanni och

Despina och Fiordiligi i Cosi fan tutte, Aspasia i Mozarts Mitridate, re di Ponto, Titania i Brittens En Midsommarnattsdröm, Minette i operetten La chatte métamorphosée en femme av Offenbach och Desagrena i Comala av Morandi och på operahus som Malmö Opera, det Kongl. Teater i Köpenhamn, Kurtheater Bad Ems i Tyskland, Teatro Titano i San Marino, Ekhofteater i Gotha i Tyskland och på Vadstena-Akademien. Hon har genom sin praktik på Malmö Opera även medverkat på ett antal galakonserter, allsångskonserter och på Malmöfestivalen. 


Hennes operarepertoar omfattar lyriska och dramatiska koloraturroller från alla epoker, från Händel via Mozart och Donizetti till Strauss och nutida musik. Hon har även en bred kammarmusikrepertoar och kyrklig repertoar. Hon är även en aktiv solist inom nutida och modern musik och hon har uruppfört ett flertal verk av olika tonsättare. Hon har länge samarbetat med tonsättaren Petter Ekman, med kortoperor och sångcykler på festivaler och teatrar som Dark Music Days i Reykjavik, Halland Opera Festival, Teater Egnsteatret Undergrunden i Danmark och Harpa konserthus på Island.